2014/09/12

Friskoleskandalen, (s)ynd o(c)h skam!

SUTAB planerar ju som känt att starta högstadium i Töcksfors hösten 2015 när det kommunala högstadiet där skall läggas ner.
Jag har gått igenom kommunens yttrande till skolinspektionen om friskoleansökan i Töcksfors. När man ser hur de räknat blir man bestört. Om man tänkt fel eller medvetet trixat med siffrorna håller jag mig för god att spekulera i, men skandal är det oavsett!
Detta eftersom yttrandet är det underlag skolinspektionen baserat sitt avslag på.

I motivationen från Skolinspektionens beslut om avslag är det just de ekonomiska effekterna man lägger mest vikt vid, så nu hyser jag gott hopp om att den begäran om omprövning och eventuell överklagan som lämnas in i dagarna skall vinna fram.

Egentligen är det obegripligt att skolinspektionen gått på kommunens siffror som ju i grund och botten är fullständigt orimliga.

Vem som helst kan faktiskt se att de inte kan stämma, då de säger att kommunens utgifter för en friskola i form av skolpeng för 100 elever är 10MSEK, och att det är 6 MSEK dyrare för kommunen än om eleverna skall gå på nya skolan på Silbodal. Alltså säger man att det kostar 4 MSEK att ha dem där. (10-6=4)

Det är 40.000 kr per elev och år. Totalt, inkl. alla kostnader!

Denna siffra är såklart fullständigt orimlig, det är bara att jämföra med andra kommuners kostnader så finner man att det är under hälften av vad som vore rimligt.
Vidare är det osäkert om man i yttrandet räknat rätt kostnad för fler lärarresurser till Silbodal.
Dessutom verkar de inte tagit med alla de besparingar som kommunen kan göra på skolskjutsar och inte räknat på kostnader för dessa 100 elevers andel av lokalhyran, lokalvård, vaktmästeri etc. på nya Silbodal vilket enligt mina beräkningar borde kosta ett antal MSEK.

Lägger man då samman räknestycket ser man att kommuns uppgift till skolinspektionen inte är lite fel, utan fullständigt galen!

Det är faktiskt inte ens säkert att friskolan kostar kommunen en enda krona extra!

Kalla mig naiv, men jag förutsätter egentligen att kommun och stat skall arbeta rättvist och enligt likabehandlingsprincipen. När jag nu ser att det inte fungerar så i vår kommun blir jag arg på riktigt.

Rösta (M) eller något annat parti i Nya Alliansen på söndag för en rättvis kommun!

/Jonas Sanamon




Kommunens "beräkning" av kostnaden som de uppgav till skolinspektionen:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar