2013/05/24

(S)unt förslag på riksnivå, men lokalt regerar dum(s)nålheten?

Det är faktiskt en fröjd för ögat att se att Socialdemokraterna nu på riksnivå lanserat ett förslag som går ut på att minska klasstorleken för de yngsta eleverna. Ett i grunden sunt förslag som ligger helt i linje med både tidigare och de senaste rönen från forskningsvärlden. Det framkommer bl.a. tydliga resultat som visar att speciellt i de yngre åldrarna så ger mindre klasser betydande resultatförbättringar i skolan. Synd att den lokala S-ledningen i Årjäng inte helt hänger med, utan förespråkar att klasstorlekarna i vår kommun istället skall ökas genom att flytta in bygdeskolebarn till centralorterna utan att ta med lärarna.
Effekten av en klassminskning visar sig vara så stor och så tydlig att nettoeffekten av den går i positiv favör. Det vill säga att det sett ur ett strikt ekonomiskt perspektiv lönar sig att ta kostnaden för att minska klassstorleken i de lägre åldrarna, då dessa elever sedan får så pass mycket högre lön att ökningen i skatteintäkter överstiger vad en minskning i klasstorlek kostade! Så det blir både billigare och bättre. Tyvärr kan man anta att det motsatta också då gäller, att en ökning i klasstorlekar ger sämre resultat och på sikt lägre löner vilket ger mindre skatteintäkter.
Detta precis som förslaget till skolomorganisation i Årjängs kommun just nu, men här förstärks den negativa effekten, för i tillägg till ovan nämnda effekt så kan C/S förlsag antas leda till en mindre levande landsbygd vilket även ger färre skattebetalare.
Nedlagda bygdeskolor ger större klasser ger färre skattebetalare som dessutom var och en betalar mindre i skatt.
Ett typexempel på dumsnålhet!
Som grädde på moset visar forskningsresultaten att resultatförbättringen är störst för de mest utsatta grupperna av barn som de från minoritetsgrupper och i låginkomsfamiljer, och därmed där de bäst behövs.
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då? Jo, jag vill höja ett tydligt varningens finger för att det kan få katastrofala följder att fatta så oerhört avgörande beslut som skolfrågan utan att först grundligt utreda konsekvenserna. Beslut som detta är alldeles för viktiga för att fattas utifrån någons magkänsla, och utan en ordentlig konsekvensbeskrivning blir det just så.

/Jonas Sanamon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar